Waalse media dagen opiniepeiler vanwege lekken van peiling

Uit Wikinieuws
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Klik hier om zelf een nieuwsartikel te schrijven.

14 augustus 2017 

Waalse media dagen opiniepeiler vanwege lekken van peiling

De Waalse publieke televisiezender RTBF en krant La Libre Belgique beschuldigen de opiniepeiler Dedicated ervan hun politieke barometer ongewild te hebben gepubliceerd. Ze willen dat die zich verantwoordt voor de rechter vanwege contractbreuk. De Waalse media lieten het bureau elke drie maanden een politieke peiling houden, maar zegden deze keer af.

In deze tijd bestelde de politieke partij Mouvement Réformateur ook een peiling bij het bureau. De PVDA kwam uit de bus als grootste, ook de MR deed het goed en de PS maakte een val naar beneden. De MR deelde de cijfers met enkele Franstalige kranten.

De peiling speelde rond de Samusocial-affaire, die leidde tot het vertrek van burgemeester Mayeur van Brussel en het afscheid val van Peraïta, beide van de PS. Boze tongen beweren nu dat RTBF en La Libre de PS in bescherming nam door de peiling niet te laten doorgaan. Naar eigen zeggen zouden ze deze keer om budgettaire redenen hebben afgezegd.

Bronnen[bewerken]



Zelf schrijven? Hoe schrijf ik een artikel?